SEKAMAR RINDU BUAT NOSTALGIA


Berkubang

Hati sangat terusik bila teringat zaman kanak-kanak dulu... 
Banyak nostalgia yang tak mungkin di ulangi semula...hari-hari yang penuh dengan permainan,
mandi di sungai selepas balik mengaji muqaddam,
tangkap ikan di kawasan bendang 
dan masa habis musim mengerat padi main wau. 
Bermacam-macam mainan untuk mengisi masa lapang, termasuk main guli, main congkak dan melastik burung!




Baling Tin



Kami main apa saja asalkan dapat bermain bersama teman-teman sebaya. Bila hari cuti sekolah, kadang tu kami akan bermain hingga maghrib, sampaikan ada yang di kejar ibu!! hahaha...







 Mandi Manda



Part yang selalu menjadi aktiviti kami ialah mandi manda, aktiviti ni tak perlu    

tunggu musim! Kerana kami membesar di kawasan sawah bendang, kami akan mandi di tempat air bertakung..tak kira, asalkan ada air kami akan berkubang!





Serkap Ikan


Part ni kena tunggu habis menuai padi, kami akan bawa serkap sorang satu dan bekas nk isi ikan. Yang mana sempat kami ambik, sesetengah tu ada yang bawa guni baja saja. Ikan seperti puyu, haruan, sepat dan keli memang banyak ketika tu. Time balik memasing muka dh macam-macam rupa, penuh keleboq sampai atas kepala!





Bermain Wau



Bila dah habis musim tangkap ikan kawasan bendang akan kering, kami panggil musim kemarau. Kami pakat-pakat cari pohon buluh, selepas di tebang kami akan bawa balik untuk di kerat-kerat dan kemudian di jemur supaya kering. Bila dah kering buluh tu, kami akan bawa ke rumah pembuat wau. Upahnya tak banyak pun...yang tak ada duit pun dia akan buatkan, tapi kena makan cabai melaka dulu!! hahaha...kena buli dengan Cik Li :)






15 comments:

Anonymous said...

woha! zaman kanak2 awak seronok gila.

Sham Kalasia said...

hahaha...kalau zaman tu dh ada fb mungkin lain kisahnya....

::Misz sunsWeetz:: said...

selalu kalo men layang2 x pernah terbang tinggi

hanim hamid said...

sangat menarik ^_^

Anonymous said...

menarik...

ainol akasyah said...

best sgt kan time kanak2 dulu.. berkubang tu xpena lg tp main tin n main wau slalu sgt..miss nye sgt2 zaman tu

Sham Kalasia said...

budak2 lelaki masa tu sgt lasak!! budak2 pompuan kena balik awal sbb kena tolong mak masak atau kena mengasuh adik!
Indah sungguh...tersangat rindu saat masa nan lalu.....

KY said...

bila menimbar kembali..suka sangat zaman2 dulu..berteman dan bermain sama2..sayangnya masa tak mungkin berulang lagi..

Sham Kalasia said...

masa berlalu...hari-hari yang mendatang adalah hari-hari "tua" kita...asenya tak ingin ku lepas saat indah itu...arghh

dyba gula-gula said...

Wahhhh. mmg best pon. lagi2 berkubang tu. balik2 kene sebat dengan abah. haha

Sham Kalasia said...

Hahaha...wuekk.. x sakit punn!

Cik Kema said...

here.. :)

Cik Ummi said...

rindunyaaaaaaaaaaa zaman kecik2 dulu ='D

Syahanies said...

best zaman time kecik2..done follow u

fatimah debok said...

best la terubat rindu zaman dulu2 anak2 sekarang tak pernah rasa apa yg kita lalui dulu...